To jest instalacja testowa. Nie można rekrutować się przy jej pomocy.

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2019/2020

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Etnologia i antropologia kulturowa, stacjonarne, drugiego stopnia

Szczegóły
Kod S2-EAK
Jednostka organizacyjna Wydział Historyczny
Kierunek studiów Etnologia i antropologia kulturowa
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 10
Limit miejsc 17
Czas trwania 2 lata
Adres WWW https://www.etnologia.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (05.06.2019 00:00 – 13.09.2019 23:59)

Studia II stopnia na kierunku etnologia i antropologia to poszerzony kurs skierowany do absolwentów studiów I stopnia oraz dyscyplin pokrewnych. Program studiów na kierunku etnologia i antropologia obejmuje zagadnienia z następujących dyscyplin – nauki o kulturze i religii, nauki socjologiczne i elementy filozofii. Podczas studiów studenci zapoznają się z szerokim i zróżnicowanym materiałem teoretycznym sytuującym się na granicy nauk humanistycznych i społecznych.

Wykładowcy kładą szczególny nacisk na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej historii rozwoju etnologicznej i antropologicznej myśli teoretycznej. Studenci poznają także zaawansowane elementy aparatu metodologicznego charakterystycznego dla etnologii i antropologii. Oprócz tego, studenci mają możliwość rozwijania własnych zainteresowań dzięki bogatej ofercie przedmiotów dotyczących aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych charakterystycznych dla kultury „zachodniej” oraz społeczności pozaeuropejskich. Studenci z dyplomem innym niż licencjat na kierunku etnologia i antropologia kulturowa przechodzą kursy wyrównawcze, gdzie wykładowcy zapoznają ich z etnologicznym aparatem pojęciowym, metodologicznym oraz najważniejszymi szkołami i orientacjami teoretycznymi w etnologii i antropologii.

Studenci mają unikatową możliwość rozwijania własnego warsztatu badawczego dzięki „Proseminariom badawczym”, podczas których optymalizują swój warsztat metodyczny i metodologiczny. Uczestnicy proseminarium doskonalą własne techniki badawcze, a także przygotowują indywidualne projekty badawcze, na bazie których powstaną oryginalne prace dyplomowe. W ramach „Proseminarium badawczego” studenci nawiązują kontakty z instytucjami pozaakademickimi, takimi jak ośrodki badawcze lub podmioty działające na rzecz rozwoju kultury i społeczeństwa, dzięki czemu nabywają kompetencje cenione na rynku pracy.

Absolwenci studiów II stopnia przygotowani są do rozwijania warsztatu i wiedzy na studiach III stopnia. Potrafią samodzielnie projektować i prowadzić zaawansowane badania terenowe, mają także bogatą wiedzę dotyczącą szeroko rozumianych relacji pomiędzy kulturą i społeczeństwem. Są przygotowani do pracy w ośrodkach badawczych, instytucjach kultury, a także w podmiotach działających na rzecz rozwoju kultury i społeczności lokalnych.

Zajęcia odbywają się w siedzibie Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej przy ul. Żurawiej 4.

Szczegółowy program studiów dostępny jest tutaj.

 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Warunkiem przystąpienia do kwalifikacji jest uzyskanie dyplomu licencjata, magistra, inżyniera lub dyplomu równoważnego.

Elementy postępowania kwalifikacyjnego brane pod uwagę:

  1. Rozmowa na temat ogłoszonych wcześniej tekstów i powiązanych z nimi tematów – max. 100 punktów.

W czasie egzaminu kandydatom zostaną zadane cztery pytania. Odpowiedzi na pytania będą punktowane od 0 do 25 punktów. Przy ocenie rozmowy brane są pod uwagę:

  • znajomość zadanych lektur; struktura odpowiedzi na postawione pytania – klarowność wywodu i logika wypowiedzi; znajomość głównych zagadnień związanych z zadanym pytaniem, rozumienie języka i pojęć z zakresu teorii etnologii i antropologii kulturowej, odwołania do pojęć i teorii etnologii i antropologii kulturowej.

Na ocenę wypowiedzi ma wpływ:

  • wartość merytoryczna odpowiedzi – max. 20 pkt.
  • struktura wypowiedzi i biegłość w języku teorii etnologii i antropologii kulturowej – max. 5 pkt.

Kandydaci, którzy uzyskali w czasie rozmowy poniżej 40 punktów, nie zostaną przyjęci.

Tematem rozmowy kwalifikacyjnej będą zadane lektury związane z głównymi teoriami i nurtami w badaniach antropologicznych. Do listy lektur dołączona zostanie lista problemów, na które kandydaci muszą przygotować – w oparciu o zadane lektury – wypowiedzi ustne. Pytania zadawane podczas rozmowy dotyczyć będą samych lektur, a także przedstawionych tematów. Lista lektur i tematów zostanie zamieszczona w systemie IRK w terminie określonym w ogólnej części uchwały rekrutacyjnej.

Kandydaci proszeni są o przeczytanie wybranego tekstu z listy i przygotowanie krytycznego omówienia lektury.

  1. Tim Ingold, „Człowieczyć” to czasownik [w:] red. M. Buchowski, A. Bentkowski, Colloquia antropologica. Warszawa, 2013.
  2. Kirsten Hastrup, O ugruntowywaniu się światów. Empiryczne podstawy etnografii [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa 2006.
  3. Igor Kopytoff , Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, w: Badanie kultury, red. M. Kempny, E, Nowicka, Warszawa 2003, s.249-274.
  4. James Clifford, O autorytecie etnograficznym, [w:] tegoż, Kłopoty z kulturą. Warszawa 2000
  5. Clifford Geertz, Myśl potoczna jako system kulturowy, [w:] tegoż Wiedza lokalna. WUJ, 2005.
  6. Pierre Bourdieu, Kapital symboliczny [w:] tegoż Zmysł praktyczny. WUJ 2008.
  7. Michael Herzfeld, Zażyłośc kulturowa: pierwsze przybliżenie [w:] tegoż Zażyłość kulturowa. WUJ 2007.
  8. Kazimiera Zawistowicz-Adamska, Społeczność wiejska. Doświadczenia i rozważania z badań terenowych w Zaborowie, Łodź: Polski Instytut Służby Społecznej 1948, s. 35-88.
  9. Paul Rabinow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2010.

Zakres pytań:

  1. Jaki jest główny temat i cel lektury? Jakie pytania stawiane są w danym artykule? Czy pytanie te stawiane są w satysfakcjonujący i precyzyjny sposób?
  2. Jaki materiał jest analizowany (obserwacje, doświadczenia autora, wywiady, materiały archiwalne, teksty teoretyczne, prace innych autorów)? Jakie są proporcje między poszczególnymi rodzajami materiałów, czy prezentowane są one rozdzielenie czy jako części tej samej argumentacji? Jak autor/ka prowadził/a badania? Z jakich inspiracji teoretycznych autor/ka korzysta/korzystała?
  3. W jaki sposób skonstruowany jest tekst czasowo i przestrzennie – czy zaczynamy od tu i teraz, a następnie autor zabiera nas w przeszłość, czy tez zachowana jest chronologia? A może czas w danym tekście ogóle nie istnieje? Czy zaczynamy od szczegółu czy od ogółu? W jaki sposób autor otwiera monografię i jakie ma to znaczenie? Jakie strategie argumentacyjne są obecne w tekście?
  4. Czyim głosem mówi autor/ka? Jakiej formy osobowej używa i jak ta decyzja może wpływać na odbiór monografii? W jaki sposób autor buduje swój autorytet? Jaki stosunek ma autor/ka do badanych ludzi, do teorii antropologicznych oraz do czytelników?
  5. W jaki sposób charakteryzowani są ludzie występujący w artykule? Czy występują jako grupa, czy jako poszczególne osoby? Czy autor/ka oddaje im głos i w jaki sposób? W jaki sposób opisywane są miejsca i zdarzenia? Jaki jest poziom abstrakcji tekstu i zwartych w nim wniosków?
  6. W jaki sposób łączona/rozdzielana jest teoria i opis etnograficzny? Czy etnografia w jasny sposób wspiera wnioski teoretyczne? Co jest nicią przewodnią – teoria czy etnografia?
  7. Z jakich inspiracji teoretycznych autor/ka korzysta/korzystała? W jaki sposób wprowadzania jest teoria etnologiczna i antropologiczna? Do czego służy w danym tekście?

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Kandydaci mogą zostać zobowiązani do przystąpienia dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie. W celu oceny stopnia znajomości języka polskiego kandydaci proszeni są o załączenie skanów niezbędnych dokumentów na koncie rejestracyjnym oraz o kontakt z komisją rekrutacyjną danego kierunku niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.

Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Termin egzaminu: 18 września 2019 r., godz. 11:00

Ogłoszenie wyników: 23 września 2019 r., godz. 9:00

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23 września 2019 r. (godz. 11:00-16:00), 24 września 2019 r. (godz. 10:00-15:00)
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 25-26 września 2019 r., godz. 10:00-15:00
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 27 września 2019 r., godz. 10:00-15:00
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej