This is a test installation. It cannot be used for recruitment.

Degree programmes (first-cycle,second-cycle, long-cycle) - 2019/2020

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

General and Clinical Speech and Language Therapy

Details
Code S1-LOG
Organizational unit Faculty of Polish Studies
Field of studies General and Clinical Speech and Language Therapy
Form of studies Full-time
Level of education First cycle
Educational profile academic
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 10
Admission limit 35
Duration 3 years
WWW address http://www.polon.uw.edu.pl/
Required document
  • Maturity or equivalent document
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (05.06.2019 00:00 – 05.07.2019 23:59)

Kierunek logopedia ogólna i kliniczna to unikatowe studia realizowane od 2011 roku przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Studia mają charakter interdyscyplinarny, łączą bowiem wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk medycznych, psychologii i pedagogiki. Program studiów stworzony został z uwzględnieniem dorobku dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych.

Absolwent studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • wiedzy o języku (zwłaszcza o języku polskim), w zakresie systemów gramatycznego i leksykalnego; zróżnicowania: dialektalnego, terytorialnego, społecznego i funkcjonalnego polszczyzny;
  • kultury języka, zwłaszcza w zakresie: norm poprawnościowych polszczyzny; oceny procesów i zjawisk obserwowanych w zachowaniach językowych i komunikacyjnych współczesnych Polaków;
  • komunikacji językowej i niejęzykowej, a zwłaszcza w zakresie pragmatyki tych zachowań oraz strategii osiągania celów wypowiedzi.

2. psychopedagogicznych podstawach logopedii, w tym:

  • psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka, szczególnie w zakresie: teoretycznych podstaw opisu rozwoju małego dziecka oraz zagrożeń tego rozwoju;
  • przyswajania języka przez dzieci w normie rozwojowej oraz zasad i norm komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także zaburzeń i opóźnień w rozwoju mowy i języka;
  • pedagogicznych aspektów przyswajania języka i mowy, takich m.in. jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka; programy edukacji językowej dziecka;
  • pedagogiki i dydaktyki wczesnoszkolnej.

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • anatomii i fizjologii człowieka;
  • pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej.

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • klasyfikacji zaburzeń mowy;
  • etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalii i dysleksji;
  • profilaktyki logopedycznej;
  • terapii logopedycznej.

Absolwenci studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna zdobywają umiejętności w zakresie:

  1. wykorzystania podstawowych metod i technik badań logopedycznych, przede wszystkim dokonywania badań przesiewowych i diagnostycznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których celem jest wskazanie dzieci z wadami wymowy oraz opóźnionym rozwojem mowy;
  2. opisu i kwalifikacji wad wymowy;
  3. usprawniania narządów artykulacyjnych i usuwania wad wymowy;
  4. współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).

W programie studiów prócz różnorodnych przedmiotów obowiązkowych znajdują się także przedmioty do wyboru. Studenci mogą zapisać się na zajęcia wprowadzające tematykę m.in. stymulacji rozwoju mowy i języka czy przygotowania glottodydaktycznego logopedy do pracy z dziećmi dwujęzycznymi.

Studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna przygotowują się do prowadzenia badań w zakresie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka: zbierania materiału badawczego w grupie dzieci oraz jego analizowania, co pozwala na poznawanie charakterystycznych zachowań rozwojowych u dzieci w danym wieku. Badania prowadzone są także w ramach seminariów licencjackich, których uczestnicy rejestrują oraz analizują zachowania językowe i pozajęzykowe m.in. u dzieci z dyslalią lub/i opóźnionym rozwojem mowy.

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowywany do pracy:

1. jako nauczyciel logopeda:

  • w przedszkolach i szkołach podstawowych powszechnych,
  • w przedszkolach i szkołach podstawowych integracyjnych;
  • w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

2. jako logopeda:

  • w placówkach służby zdrowia.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwent może kontynuować studia na drugim stopniu na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.

W ramach studiów studenci realizują:

  • praktyki logopedyczne w wymiarze 90 godzin w placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach), w placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych) i innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.)
  • praktyki pedagogiczne w wymiarze 150 godzin w szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach prowadzących działalność wychowawczą z dziećmi i młodzieżą.

Aktualny program studiów na rok akademicki 2019/2020 znajduje się TUTAJ.

Zajęcia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna realizowane są zarówno w budynkach dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego (Kampus Główny i okolice), jak również Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

 


Zasady kwalifikacji

Postępowanie kwalifikacyjne jest dwuetapowe i składa się z konkursu ocen z egzaminów maturalnych oraz z dodatkowego egzaminu wstępnego sprawdzającego fizyczne predyspozycje kandydatów do podjęcia studiów logopedycznych.

Do drugiego etapu (egzaminu wstępnego) zostaną dopuszczeni kandydaci, którzy zarejestrowali się na kierunek oraz przystąpili do pierwszej części postępowania rekrutacyjnego (egzamin maturalny) i uzyskali co najmniej 30% punktów w pierwszym etapie postępowania kwalifikacyjnego.

Dodatkowy egzamin wstępny jest punktowany w skali od 0 do 100 punktów. Próg kwalifikacyjny z dodatkowego egzaminu wstępnego wynosi 56 punktów. Oznacza to, że o przyjęcie na studia mogą ubiegać się wyłącznie kandydaci, którzy z dodatkowego egzaminu wstępnego uzyskali minimum 56 punktów.

Punkty z egzaminu maturalnego i z dodatkowego egzaminu wstępnego sumują się. Na podstawie zsumowanych wyników (minimum 30 punktów z pierwszego etapu kwalifikacji i minimum 56 punktów z drugiego etapu kwalifikacji) stworzona zostanie lista rankingowa.

Kandydaci z maturą 2005 – 2019

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy* do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski,
j. portugalski, j. szwedzki,
j. słowacki

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie,
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski, j. portugalski, j. szwedzki,
j. słowacki*

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

waga = 60%

waga = 10%

waga = 15%

waga = 15%

*Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

II ETAP

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

Na sprawdzian predyspozycji składa się:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;
  • wymawianie wyrazów i głosek.

Na tej podstawie komisja rekrutacyjna oceni predyspozycje kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości.

Kryteria oceny:
1. Wymowa kandydata:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia;
  • fonacja;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia;
  • cechy regionalne i środowiskowe.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

2. Umiejętności:
a) badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

  • słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
  • silnych (2-3) demonstracje;
  • autokontrola w lusterku.

3. Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych,
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny,
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie,
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny,
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego,
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi,
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową,
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Kandydaci ze starą maturą

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy* do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie,
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski*

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

waga = 60%

waga = 10%

waga = 15%

waga = 15%

*Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Matura po 1991 roku

ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 75 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %

Matura do 1991 roku

ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 85 %
ocena 3 = 40 %

Ważne informacje dla kandydatów z tzw. starą maturą. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

Na sprawdzian predyspozycji składa się:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;
  • wymawianie wyrazów i głosek.

Na tej podstawie komisja rekrutacyjna oceni predyspozycje kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości.

Kryteria oceny:
1. Wymowa kandydata:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia;
  • fonacja;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia;
  • cechy regionalne i środowiskowe.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

2. Umiejętności:
a) badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

  • słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
  • silnych (2-3) demonstracje;
  • autokontrola w lusterku.

3. Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych,
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny,
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie,
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny,
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego,
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi,
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową,
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Kandydaci z Maturą Międzynarodową (IB)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język A*
albo
literature and performance*

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny**

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, psychologia, antropologia, przedmiot z grupy ‘sztuka’, polityka, nauka o zdrowiu i sporcie (wyłącznie na poziomie SL), religie świata (wyłącznie na poziomie SL), język obcy nowożytny**

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

waga = 60%

waga = 10%

waga = 15%

waga = 15%

*W przypadku braku języka polskiego; języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne
**Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie IB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

7 pkt. = 100%
6 pkt. = 90%
5 pkt. = 75%
4 pkt. = 60%
3 pkt. = 45%
2 pkt. = 30%

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

Na sprawdzian predyspozycji składa się:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;
  • wymawianie wyrazów i głosek.

Na tej podstawie komisja rekrutacyjna oceni predyspozycje kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości.

Kryteria oceny:
1. Wymowa kandydata:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia;
  • fonacja;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia;
  • cechy regionalne i środowiskowe.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

2. Umiejętności:
a) badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

  • słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
  • silnych (2-3) demonstracje;
  • autokontrola w lusterku.

3. Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych,
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny,
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie,
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny,
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego,
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi,
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową,
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Kandydaci z Maturą Europejską (EB)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język L1*

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny**

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, sztuka, muzyka, język obcy nowożytny**

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

waga = 60%

waga = 10%

waga = 15%

waga = 15%

*W przypadku braku języka polskiego; języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne
**Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie EB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

9,00 - 10,00 = 100%
8,00 - 8,95 = 90%
7,00 - 7,95 = 75%
6,00 - 6,95 = 60%
5,00 - 5,95 = 45%
4,00 - 4,95 = 30%

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

Na sprawdzian predyspozycji składa się:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;
  • wymawianie wyrazów i głosek.

Na tej podstawie komisja rekrutacyjna oceni predyspozycje kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości.

Kryteria oceny:
1. Wymowa kandydata:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia;
  • fonacja;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia;
  • cechy regionalne i środowiskowe.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

2. Umiejętności:
a) badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

  • słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
  • silnych (2-3) demonstracje;
  • autokontrola w lusterku.

3. Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych,
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny,
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie,
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny,
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego,
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi,
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową,
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Kandydaci z maturą zagraniczną

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język oryginalny matury*

Przedmiot wymagany

Matematyka

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny**

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie, język obcy nowożytny**

waga = 60%

waga = 10%

waga = 15%

waga = 15%

*Języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne
*Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą. >> Otwórz stronę! <<

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

Na sprawdzian predyspozycji składa się:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;
  • wymawianie wyrazów i głosek.

Na tej podstawie komisja rekrutacyjna oceni predyspozycje kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości.

Kryteria oceny:
1. Wymowa kandydata:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia;
  • fonacja;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia;
  • cechy regionalne i środowiskowe.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

2. Umiejętności:
a) badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

  • słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
  • silnych (2-3) demonstracje;
  • autokontrola w lusterku.

3. Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych,
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny,
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie,
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny,
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego,
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi,
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową,
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Maksymalną liczbę punktów z pierwszego etapu postępowania kwalifikacyjnego otrzymują:

LAUREACI i FINALIŚCI:

  • Olimpiady Literatury i Języka Polskiego;

LAUREACI następujących olimpiad szczebla centralnego:

  • Olimpiady Artystycznej,
  • Olimpiady Biologicznej,
  • Olimpiady Chemicznej,
  • Olimpiady Filozoficznej
  • Olimpiady Fizycznej,
  • Olimpiady Geograficznej,
  • Olimpiady Historycznej,
  • Olimpiady Informatycznej,
  • Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Angielskiego,
  • Olimpiady Języka Białoruskiego,
  • Olimpiady Języka Francuskiego,
  • Olimpiady Języka Łacińskiego,
  • Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Niemieckiego,
  • Olimpiady Języka Rosyjskiego,
  • Olimpiady Języka Hiszpańskiego,
  • Olimpiady Matematycznej,
  • Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym,

LAUREACI:

  • Konkursu „Historia i kultura Żydów polskich”.

 

Terminy

Termin egzaminu: 15-16 lipca 2019 r.

Ogłoszenie wyników: 19 lipca 2019 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 22-24 lipca 2019 r., godz. 9:00-15:00
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 25-26 lipca 2019 r., godz. 10:00-15:00
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 29-30 lipca 2019 r., godz. 10:00-14:00
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Polonistyki